Uruchomienie komunikacji miejskiej to jeden ze sztandarowych planów na miasto burmistrza Piotra Płudowskiego, który zyskał w tej sprawie jednomyślną akceptację Rady Miasta. Pierwsza z tras, nosząca symbol „Ł1” liczyć będzie około 12 kilometrów. Start linii wyznaczono w obrębie osiedla Nowy Łuków, na ul. Wereszczakówny, przy kościele Świętego Brata Alberta. Autobusy oznaczone specjalnie na potrzeby testowej komunikacji przejeżdżać będą następnie w sąsiedztwie dużych osiedli mieszkaniowych: Sienkiewicza i Unitów Podlaskich, by skręcić w ul. Wyszyńskiego, Międzyrzecką, 11 Listopada (w sąsiedztwie kolejnych osiedli: Chącińskiego i Klimeckiego). Następnie pojazdy komunikacji miejskiej skręcać będą w Al. Kościuszki, ul. Popiełuszki, Al. Wojska Polskiego, ul. Wiatraki, Zimna Woda, kończąc swój bieg nad zalewem o tej samej nazwie. Powrót autobusów odbywał się będzie na tej samej trasie, a częstotliwość ich kursowania określono co 60 minut. Komunikacja funkcjonowała będzie 7 dni w tygodniu, a przejechanie pełnej trasy trwać ma natomiast około 30 minut.
Zdaniem władz miasta powstanie w Łukowie systemu zbiorowego transportu publicznego skutkować będzie w przyszłości m.in. ograniczeniem ruchu pojazdów w centrum miasta, zwiększeniem ilości wolnych miejsc parkingowych i poprawą jakości powietrza w Łukowie. Adresatem zaproponowanego na chwilę obecną rozwiązania mają być osoby zamieszkałe m.in. w obrębie dużych osiedli mieszkaniowych i chcące spędzić czas na zmodernizowanym, aczkolwiek położonym około 4 km od centrum zalewie Zimna Woda.
Z komunikacji skorzystają też osoby chcące przedostać się w inne krańce miasta, a także ci nieposiadający własnych samochodów, osoby starsze, itp. Dodatkowo we wrześniu uruchomiona zostanie kolejna linia - zwana „Ł2” - która będzie wiodła z południowej części Łukowa w kierunku dworca kolejowego przy ul. Dworcowej, a także z powrotem. Jej rozkład ma być skorelowany z odjazdami pociągów. Uruchomienie pilotażowej komunikacji miejskiej możliwe było także dzięki jednomyślnemu głosowaniu Rady Miasta Łuków nad udzieleniem wsparcia finansowego w wysokości 178 tys. zł na rzecz Powiatu Łukowskiego, któremu podlega właśnie spółka PKS w Łukowie S.A. Ponadto bezpośrednie rozmowy na ten temat toczyli były Zastępca Burmistrza Miasta Łuków Paweł Krasuski, Wicestarosta Powiatu Łukowskiego Janusz Kozioł oraz Prezes Zarządu PKS w Łukowie S.A. Tomasz Madoń.
W kierowanym przez tego ostatniego przedsiębiorstwie już wytyczono pojazdy, które kurować będą w charakterze miejskich autobusów i które będą dostępne także dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Spółka będzie dokonywać także doboru pojazdów w zależności od natężenia ruchu, pory dnia czy pogody. Wprowadzenie testowej komunikacji miejskiej w Łukowie poprzedzi też kampania informacyjna Urzędu Miasta Łuków i spółki PKS. Do mieszkańców dotrzeć mają m.in. kopie rozkładów jazdy, planowane są także akcje informacyjne w lokalnych mediach, na słupach ogłoszeń oraz w Internecie. W przypadku zainteresowania mieszkańców zaproponowanymi rozwiązaniami, burmistrz Piotr Płudowski proponował będzie radnym wprowadzenie komunikacji na stałe. Co ważne, przejazdy w ramach pilotażowej komunikacji będą darmowe, będą też miały na celu przyzwyczajenie mieszkańców do tego sposobu poruszania się po mieście. Schemat linii Ł1:
Komentarze