Chociaż godzinę spotkania ustaliliśmy na 16:30 to nie wszyscy starsi recytatorzy mogli w nich uczestniczyć z prozaicznego powodu – nie wrócili jeszcze z wirtualnej szkoły. Tym, którzy tak ustawili swój plan dnia aby uczestniczyć w edukacyjnym wydarzeniu szczególnie serdecznie dziękujemy. W recytacji, jak w każdym działaniu, niezbędny jest warsztat pozwalający świadomie zmierzać do efektu artystycznego. W tej części warsztatów prowadzący położył nacisk na autoprezentację, na otwarcie się i dobrze pojętą pewność i świadomość siebie na scenie. Ciekawym doświadczeniem był wybór partnera-recenzenta, który po wysłuchaniu prezentacji miał wyrazić swoje odczucia na temat formy a nie treści przekazu. Uczy to świadomego odbioru „żywego słowa”, uczy dystansu, umiejętności oceny i argumentacji. Cieszy fakt, że w tak krótkim czasie możemy spojrzeć na swój wyuczony tekst z zupełnie innej perspektywy, z nowym zadaniem aktorskim. Te ćwiczenia uświadomiły starszym recytatorom, że ten sam tekst wypowiadany z różnymi intencjami niesie ze sobą różne emocje. Warto też, będąc instruktorem, być obserwatorem zajęć prowadzonych przez innego fachowca, ugruntowujemy i pogłębiamy swoją wiedzę o recytacji, poznajemy inne, niekoniecznie nowe metody pracy z recytatorami. Szkoda, że grupa recytatorów nie była liczniejsza. Będziemy badali też potrzebę warsztatów edukacyjnych dla nauczycieli-instruktorów recytacji… ale to w obecnej rzeczywistości musi na razie pozostać w sferze marzeń.
Dziękujemy Panu Maciejowi Czapskiemu za ciekawe warsztaty a uczestnikom z kl. I – III Maksymilianowi Zdanowskiemu, Emilce Rzymowskiej, Julii Osiak, Anastazji Sadło, z kl. IV Lenie Aleksandrowicz, z kl. VII – VIII Joannie Lendzion, Natalii Polkowskiej, Maciejowi Radomyskiemu oraz reprezentującej grupę wiekową 18+ Emilii Orzeł. Wykorzystajcie poznane ćwiczenia w pracy nad nowymi tekstami, one ułatwią Wam poszukiwanie… czasem nawet znalezienie ciekawej i niepowtarzalnej ich
Komentarze