Budowę galerii rozpoczęto w 1560 roku z polecenia Kosmy I Medyceusza, który zlecił te pracę architektowi i malarzowi Giorgio Vasariemu. Prace trwały 20 lat. Powstały dwa prostokątne, równolegle położone budynki połączone galerią wychodząca na rzekę Arno. Pierwotnym ich przeznaczeniem były urzędy administracyjne i sądownicze. Po ukończeniu budowy na najwyższym piętrze powstała galeria by umieścić część kolekcji zgromadzonej przez Medyceuszy. W 1581 roku Wielki Książę Toskanii, Francesco I de’ Medici, we wschodnim skrzydle budynku Uffizich wystawił „obrazy, rzeźby i inne cenne przedmioty” a następnie zlecił Bernardo Buontalentiemu, swojemu nadwornemu architektowi, zaprojektowanie Trybuny, w której wystawiono antyczne rzeźby z kolekcji Medyceuszy. Już w 1591 roku do Książąt zaczęły wpływać zapytania o możliwość odwiedzenia Galerii w celu podziwiania rzadkich i cennych przedmiotów, które były w niej eksponowane. Każdy kolejny panujący uzupełniał rodzinny skarbiec dzieł sztuki, a całe zbiory zostały przekazane do publicznego wglądu przez ostatniego członka rodu, Annę Marię Ludwikę. Zażyczyła ona sobie w testamencie, aby dzieła służyły ludowi Florencji i nigdy nie opuszczały kraju.
Galeria Uffizi to ok 100 sal wypełnionych działami sztuki, w przeważającej części obrazami mistrzów włoskich i flamandzkich. Możemy w niej podziwiać obrazy takich artystów jak: Giotto, Piero della Francesca, Filippo Lippi, Botticelli, Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael, Tycjan, Caravaggio, Rembrandt. Poza malarstwem możemy podziwiać w niej starożydne rzeźby, piekną kolegcję gobelinów ( w tym arrasów tkanych w Brukseli według kartonów narysowanych przez Lukasa de Herre), a także autoportretów wybitnych malarzy. Polską ciekawostka jest kolekcja portretów królów Polski: spokrewnionego z rodem Medyceuszy Henryka Walezego, Zygmunta III Wazy, Augusta II Mocnego, Stanisława Augusta Poniatowskiego, Zygmunta Starego czy Jana Sobieskiego.
Wizyta w Uffizi po prostu przenosi w czasie i pozwala poznać przemiany, które zaszły w sztuce między trzynastym a siedemnastym wiekiem, a jednocześnie zrozumieć dialog pomiędzy malarstwem włoskim a sztuką grecką i rzymską. Jest to najwspanialsza galeria obrazów we Włoszech. Zgromadzono tu tyle arcydzieł, że podczas jednej wizyty zdoła się co najwyżej objąć każde przelotnym spojrzeniem , na szczęście wizyta wirtualna pozwala bez pośpiechu skupić się na każdym wybranym eksponacie w spokoju i bez depczących nam po pietach tłumów.
Komentarze