Od czterech lat w łukowskich kościołach rozbrzmiewa muzyka organowa i kameralna w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie. Każdego roku od kwietnia do września licznie zgromadzona publiczność ma możliwość wsłuchania się w muzykę klasyczną w interpretacjach na najwyższym poziomie. Dotychczas odbyły się już 34 koncerty, podczas których wystąpili wykonawcy z 11 krajów świata. Pomysłodawcą oraz dyrektorem artystycznym tego festiwalu jest
Mateusz Rzewuski, organizatorami zaś Burmistrz m. Łuków Dariusz Szustek oraz Łukowski Ośrodek Kultury.
Wsparcia festiwalowi udzielali: Urząd Miasta Łuków, Starostwo Powiatu Łukowskiego, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Łukowie oraz Parafia pw. NMP Matki Kościoła w Łukowie, w których odbywają się koncerty. Swym patronatem Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie obejmowali dotychczas: Biskup Siedlecki Zbigniew Kiernikowski, Biskup Siedlecki Kazimierz Gurda, Burmistrz Miasta Łuków Dariusz Szustek oraz Starosta Łukowski Janusz Kozioł.
Każda z czterech edycji zakończyła się sukcesem artystycznym i organizacyjnym, gromadząc liczne grono melomanów, gwarantując najwyższy poziom wykonawczy, zróżnicowany repertuar i co najważniejsze wykonawców, także zza granicy z prestiżowych ośrodków muzycznych.
I edycja Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralne w Łukowie miała miejsce w 2013 roku. Wystąpili polscy artyści organowi m.in.: prof. Roman Perucki, prof. Andrzej Chorosiński, dr hab. Ireneusz Lipa, Paul Rosoman, trębacz Krzysztof Bednarczyk, wokalistka Adriana Ferfecka oraz Zespół Muzyki Dawnej Basso Continuo.
Podczas drugiej edycji Festiwalu, która odbyła się w 2014 roku, zaprezentowali się m.in.: prof. Jorg Arbbing z Niemiec, prof. Józef Serafin z wokalistką Elżbietą Towarnicką, kwartet skrzypcowy Apotheosis, Henryk Gwardak z wokalistką z Litwy Katarzyną Narkevic, prof. Sławomir Kamiński z wokalistką Joanną Radziszewską oraz dyrektor artystyczny festiwalu Mateusz Rzewuski.
W roku 2015 podczas 3 edycji zaprezentowali się m.in.: na organach Paweł Kowalewski, na skrzypcach Robert Bachara, dr Bartosz Jakubczak, Andrzej i Michał Chorosińscy, Zespół Muzyki Dawnej Il Tempo, organista z Holandii Hayo Boerema, organistka Monica Melcova z Hiszpanii oraz dyrektor artystyczny festiwalu Mateusz Rzewuski.
W roku 2016 festiwal otrzymał status międzynarodowego. Od kwietnia do września odbyło się 6 koncertów. Wystąpili: Mateusz Rzewuski z Paryża na organach, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu, Christophe Mantoux z Paryża
na organach, Krzysztof Grzybowski z Lubeki w Niemczech na klarnecie, Moritz Backhaus z Hannoveru na organach, Kamila Wąsik-Janiak z Warszawy na skrzypcach, Marek Kudlicki z Wiednia na organach, Agnieszka Piass z Poznania - sopran, Marek Stefański z Krakowa na organach, Tomasz Ślusarczyk z Krakowa na trąbce oraz artyści z Włoch, konkretnie z Mediolanu, Antonio Frigé na organach i Matteo Frigé na trąbce naturalnej.

 

V Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie (kwiecień – wrzesień 2017)


Tegoroczny jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie, będzie miał szczególną oprawę. Organizatorzy nadali mu jeszcze wyższą rangę poprzez pozyskanie patronatu honorowego Prezydenta RP Andrzeja Dudy. W skład Komitetu Honorowego wchodzą: JE Ks. Bp Kazimierz Gurda Ordynariusz Siedlecki, Wicemarszałek Senatu RP Maria Koc, Przewodnicząca Sejmowej Komisji Kultury Elżbieta Kruk, Marszałek Województwa Lubelskiego Sławomir Sosnowski oraz Starosta Łukowski Janusz Kozioł. Organizatorzy: Burmistrz m. Łuków Dariusz Szustek oraz Łukowski Ośrodek Kultury. Patronat medialny: Katolickie Radio Podlasie, Podlasie24 oraz TVP3 Lublin.
W ramach festiwalu zaplanowano 6 koncertów, które tradycyjnie już będą trwały od kwietnia do września w Parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Łukowie oraz w Parafii NMP Matki Kościoła w Łukowie.
23 kwietnia odbędzie się pierwszy koncert, podczas którego wystąpi Orkiestra Symfoniczna z Iwano – Frankowska z Ukrainy oraz inicjator i dyrektor artystyczny festiwalu – Mateusz Rzewuski, kontynuujący swą naukę i studia w Paryżu. Występ orkiestry poszerzy jednocześnie spektrum literatury wykonywanej podczas Festiwalu o muzykę symfoniczną.
Następny koncert odbędzie się 14 maja. Wystąpią: organista z katedry w niemieckiej Fuldzie, profesor doktor Hans-Jürgen Kaiser. W części kameralnej koncertu usłyszymy także znakomitego akordeonistę z Warszawy, prof. Klaudiusza Barana, który pełni obecnie godność Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
16 czerwca po raz pierwszy usłyszymy utwory na organy i flet poprzeczny. Gościć będziemy wybitnego organistę francuskiego młodego pokolenia ze Strasbourga – Guilaume Nussbauma. Z artystą wystąpi pochodząca z Łukowa flecistka Paulina Zielińska.
Koncert 7 lipca wykonają artyści z Polski. Po raz pierwszy w solowym występie na klawesynie usłyszymy panią Dagmarę Tyrchę z Poznania, wykładowcę na tamtejszej Akademii Muzycznej. W organowej części tego koncertu wystąpi natomiast prof. dr hab. Piotr Rojek, dziekan z Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Wydarzeniem, wyjątkowym będzie przedostatni koncert 6 sierpnia. Wystąpi, bowiem prof. dr Gail Archer z Nowego Yorku, jedna z najbardziej znanych amerykańskich organistek.
Podczas ostatniego koncertu w ramach tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie, w dniu 10 września, wystąpi duet z Wilna. Organistce, pani prof. Renacie Marcinkutė Lesieur z Konserwatorium Wileńskiego będzie towarzyszyć sopranistka, również wykładowca powyższej uczelni, pani Asta Krikščiūnaitė.

 

Niezmienną ideą Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie jest pielęgnowanie bogatej tradycji muzyki organowej. Paleta brzmień organów w połączeniu z wirtuozowskimi umiejętnościami organistów dają w efekcie najwyższą wartość muzyczną, a udział w koncertach artystów z różnych ośrodków muzycznych, prezentujących najróżniejsze style i formy wykonawcze zapewniają zróżnicowany charakter koncertów festiwalowych dopasowany do oczekiwań melomanów. Obcowanie z kulturą w takiej formie spotyka się z ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Łukowa oraz całego regionu. Dzięki temu Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej wpisał się na stałe w kalendarz wydarzeń artystycznych województwa lubelskiego, a dzięki wybitnym wykonawcom z całej Europy, również zaistniał na arenie międzynarodowej.

 

Artyści „V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie"


Harmonia Nobile Ivano–Frankivsk Philharmonic Academical Chamber Orchestra - Orkiestra Symfoniczna (Iwano-Frankowsk - Ukraina)
Słynący z artystycznej doskonałości, niezwykłej różnorodność wykonywania stylów muzycznych i programów Harmonia Nobile Chamber Orchestra jest powszechnie uważana za jedną z najlepszych orkiestr kameralnych we wschodniej Europie. Harmonia Nobile Chamber Orchestra rozpoczęła swoją działalność w 1985 roku, od tamtej pory wykonali ponad 2600 koncertów ze światowej klasy dyrygentami, solistami, prezentując się na najważniejszych festiwalach muzycznych w Europie i Azji. Orkiestra w swoim dorobku posiada 8 wydanych albumów studyjnych. Dyrektorem orkiestry jest Honorowa Artystka Ukrainy Natalia Mandryka.

 

Mateusz Rzewuski (Łuków/Paryż - Francja)
Mateusz Rzewuski urodził się w 1991 roku w Łukowie. Ukończył z wyróżnieniem i najwyższą oceną studia magisterskie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia magisterskie – Master of Music w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof. Franza Danksagmüllera. Prowadzi ożywioną działalność artystyczną. Brał czynny udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Guy Boveta, Pitera van Dijka, Hansa Fagiusa, Gerharda Gnanna, Oliviera Latry, Ludgera Lohmanna, Christophe Mantouxa, Michaela Radulescu, Daniela Rotha, Wolfganga Zerera i innych. Koncertował w ramach międzynarodowych festiwali w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Luksemburgu, na Litwie, w Czechach, w Rosji i na Słowacji. W 2011 roku został finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii. Rok później uczestniczył w nagraniach dla Telewizji Polskiej. W 2013 roku został finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji Organowej w Legnicy. W tym także roku otrzymał I nagrodę oraz nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Organowym „Organiści Nowej Europy” w Bardzie. Uczestniczył także w programie stypendialnym „Erasmus” w Musikhochschule w Lubece, gdzie studiował organy w klasie prof. Franza Danksagmüllera. W 2015 roku otrzymał II nagrodę oraz nagrodę specjalną na VII Międzynarodowym Konkursie organowym im. M. K. Čiurlionisa w Wilnie.
Jest dwukrotnym stypendystą prezydenta miasta stołecznego Warszawy oraz stypendystą Rektora UMFC w Warszawie. Otrzymał także stypendium Ministra Nauki oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na magisterskie studia w Niemczech, przyznawane za wybitne osiągnięcia artystyczne.
W 2013 roku zainicjował Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie, którego jest dyrektorem artystycznym. Obecnie studiuje organy oraz improwizację w Conservatoire à Rayonnement Régional w Paryżu w ramach studiów „La Cycle concertiste” w klasie solistycznej prof. Christophe Mantoux’a. Tegoroczna trasa koncertowa artysty będzie przebiegała przez 10 krajów.
Mateusz Rzewuski wystąpi również po raz pierwszy z miesięcznym tournée w Stanach Zjednoczonych Ameryki, podczas którego wykona koncerty w tak prestiżowych miejscach jak: Narodowa Katedra w Waszyngtonie, Katedra w San Francisco czy University of Tampa.

 

Hans-Jürgen Kaiser (Fulda - Niemcy)
Hans-Jürgen Kaiser po studiach z muzyki kościelnej, muzyki szkolnej oraz organów w Wyższych Szkołach Muzycznych w Mainz, Mannheim i Saarbrücken, od 1989 roku jest organistą katedry w Fuldzie (Niemcy), gdzie jest dyrektorem artystycznym koncertów organowych oraz innych wydarzeń muzycznych.
Od 1990 roku jako profesor na Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, wykłada grę na organach, improwizacje oraz grę liturgiczną. W latach 2004 – 2012 był również przewodniczącym Konferencji Dyrektorów muzycznych do spraw wykształcenia w zakresie muzyki kościelnej w Niemczech.
Razem z Barbarą Lange, wydał pierwszą książkę o Muzyce Kościelnej: Basiswissen Kirchenmusik. Hans-Jürgen Kaiser nagrał również wiele płyt CD z utworami Ebena, Liszta, Bacha, Regera. W 2013 roku artysta nagrał płytę z utworami adwentowymi
i bożonarodzeniowymi w Katedrze w Fuldzie.

 

Guillaume Nussbaum (Strasbourg - Francja)
Guillaume Nussbaum – urodzony w 1986 roku, jest organistą tytularnym w Kościele Św. Seweryna w Paryżu (nominowany w ramach konkursu w 2016 roku), oraz katedry w Strasbourgu od 2013 roku. Ukończył Wyższą Akademię Muzyczną w Strasburgu, następnie kontynuował studia w Hochschule für Musik und Theater w Monachium. Jego nauczycielami byli miedzy innymi C. Mantoux, M. Gester, F. Jacob, A. Heurtematte i B. Haas. Zdobył tytuł magistra muzyki z najwyższą nagrodą, jak również dyplom w ramach studiów podyplomowych cyklu Perfectionnement.
Guillaume Nussbaum jest finalistą pięciu międzynarodowych konkursów organowy, zdobył m.in.: nagrodę „Grand Prix de Bach” na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Lozannie (2011), nagrodę „Pierre de Manchicourt” de Béthune w 2006 roku oraz nagrodę podczas Międzynarodowego Konkursu Organowego Gottfrieda Silbermanna we Freibergu (Niemcy) w 2011 roku. Organista koncertował w ramach festiwali organowych m. in we Francji, Niemczech, Szwajcarii, Polsce, Ameryce Płn. i innych. Aktualnie organista oprócz licznych koncertów organowych oraz pracy w kościele, dużo czasu poświęca na pogłębianie umiejętności z zakresu gry na instrumentach klawiszowych (klawesynie, klawikordzie, fortepianie). Guillaume Nussbaum jest również nauczycielem organów w l’Ecole de Musique de Wissembourg, jak również kompozycji oraz akompaniamentu liturgicznego na Uniwersytecie w Strasburgu.

 

Paulina Zielińska (Łuków/Poznań)
Paulina Zielińska urodziła się w 1989 roku. Pochodzi z Łukowa, naukę rozpoczęła w Szkole Muzycznej I st. im. Mieczysława Karłowicza w Łukowie (klasa fortepianu Bernadety Adamczyk), następnie kontynuowała w Zespole Szkół Muzycznych w Siedlcach
w klasie fletu Wioletty Skup. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Ukończyła dwa kierunki: Edukację Artystyczną w Zakresie Sztuki Muzycznej, specjalność: dyrygentura chóralna w klasie prof. Marka Gandeckiego oraz instrumentalistykę - specjalność flet w klasie Ewy Mizerskiej.
Prowadzi aktywną i różnorodną działalność koncertową, – jako solistka, muzyk orkiestrowy, chórzystka i dyrygentka. Jest członkiem Orkiestry Antraktowej Teatru Polskiego w Poznaniu oraz dwóch znakomitych chórów: Chóru Kameralnego Akademii Muzycznej
w Poznaniu oraz Chóru Kameralnego "Musica Viva" Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Współpracowała z orkiestrami symfonicznymi: CoOperate Orchestra, Poznańską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Poznaniu.
Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, warsztatach i festiwalach, które prowadzili m.in.: Ewelina Zawiślak, Ewa Murawska, Elżbieta Dastych-Szwarc, Barbara Świątek-Żelazna, Andrzej Łęgowski, Cezary Traczewski, Łukasz Długosz, Jerzy Mrozik, Antoni Wierzbiński, Renata Guzik, Patrick Gallois (Francja), Peter-Lukas Graf (Szwajcaria), Gro Sandvik (Norwegia), Áshildur Haraldsdóttir (Islandia), Henrik Svitzer (Dania), Martial Nardeau (Islandia), Gudrún Birgisdóttir (Islandia), Moshe Aron Epstein (Niemcy/Izrael), Jórn Schau (Norwegia), Lars Asbjórnssen (Norwegia), Raphael Leone (Austria).
Od 2 lat prowadzi również działalność pedagogiczną. Obecnie jest nauczycielem fletu w Państwowej Szkole I st. im. Karola Lipińskiego w Radzyniu Podlaskim.

 

Warszawski Duet Akordeonowy
Warszawski Duet Akordeonowy, to projekt muzyczny absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Piotra Kopietz i Jacka Małachowskiego. W swoim repertuarze Duet posiada utwory od Baroku, aż po koniec XX wieku. Poprzez tak dużą różnorodność programową, jak też dzięki niezwykłym możliwościom technicznym i sonorystycznym akordeonów koncertowych, Duet może w pełni zaprezentować bogactwo artystyczne oraz nieograniczoną przestrzeń muzyczną wykonywanych utworów. Dzięki wielkiej pasji, świeżemu spojrzeniu na muzykę oraz wielu pomysłom realizowanym we własnych aranżacjach, w połączeniu z doskonałymi umiejętnościami gry na akordeonach koncertowych, muzycy nadają swoim koncertom indywidualny i wyjątkowy charakter.
Piotr Kopietz – muzyk, aranżer, kompozytor. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu. Studiował ponadto w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w Austrii oraz uczestniczył w wielu Międzynarodowych Kursach Interpretacji Muzycznej. Ukończył również podyplomowe studia w zakresie zarządzania kulturą na Uniwersytecie Warszawskim. Należy do grona kilku muzyków w Polsce koncertujących na narodowym instrumencie argentyńskim, bandoneonie oraz na rzadko spotykanej, francuskiej akordinie. Jest laureatem kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów oraz festiwali muzycznych, a ponadto kilkakrotnym stypendystą Ministra Kultury RP. Koncertuje solo, w zespołach kameralnych oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce i poza jej granicami (m.in.: Austria, Czechy, Niemcy, Ukraina, Włochy, Litwa, Wielka Brytania). Nagrywa muzykę klasyczną oraz rozrywkową dla teatru, telewizji i radia. Jest założycielem kilku zespołów kameralnych i twórcą kilku projektów muzycznych.
Jacek Małachowski – akordeonista i kameralista. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Jerzego Jurka. Swoje umiejętności doskonalił ponadto na Międzynarodowych Kursach Interpretacji Muzycznej. Dwukrotny Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Fundacji J&S Pro Bono Poloniae oraz laureat kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów oraz festiwali muzycznych. Jako muzyk sesyjny koncertuje solo oraz w zespołach kameralnych w Polsce i za granicą (m.in.: Niemcy, Włochy, Litwa, Austria, Słowacja, Czechy, Ukraina). Nagrywa dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych, a ponadto współpracuje z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie.

 

Dagmara Tyrcha (Poznań)
Dagmara Tyrcha – absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie klawesynu dr hab. Marii Banaszkiewicz-Bryły, prof. AM. Swoją wiedzę i umiejętności kształciła również za granicą (Eesti Muusika-ja Teatriakadeemia w Tallinie, w klasie klawesynu prof. Imbi Tarum oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie klawesynu prof. Gordona Murray’a oraz w klasie basso continuo prof. Augusty Campagne).
Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych artystów m.in. Ketila Haugsand’a, Nicholasa Parle’a, Christophe Rousset’a, Martina Gester’a, Aline Zylberajch-Gester. Koncertuje w Polsce i za granicą (Austria, Finlandia, Estonia, Szwecja, Dania, Niemcy). Za swoje osiągnięcia uważa recital solowy podczas Dni Bachowskich w Lutherische Stadtkirche w Wiedniu w 2010 roku; uczestnictwo w projekcie Le Parlement de Music w 2011 roku; zdobycie Bursztynowej Harfy Eola na XXXVI Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „SCHOLA CANTORUM” – KALISZ 2014 z zespołem Juvenales Anime; koncerty solowe i kameralne na Festiwalu w Paradyżu „Muzyka w raju” w 2014 roku, gdzie koncertowała ze znakomitymi artystami takimi jak Bolette Roed, Alexis Kossenko, Alan Rasmussen, Joanna Boślak-Górniok.
Od kilku lat współpracuje z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Dawnej “Muzyka w raju” oraz Poznań Baroque. Od 2010 roku pracuje na stanowisku wykładowcy w Zakładzie Instrumentów Historycznych w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest współzałożycielką ensemble TOCCANTE, w którego skład wchodzą także Anna Budzyńska (sopran), Olga Musiał-Kurzawska (flet traverso), Katarzyna Kmieciak (skrzypce barokowe), Martyna Jankowska (wiolonczela barokowa). Ostatnio występowała z orkiestrą barokową, Arte dei Suonatori w projektach „Passion Meder” (Lund, Kopenhaga, Berlin) i „Festiwal 3x3 z Kubą Jakowiczem” (Warszawa, Radziejowice, Poznań).

 

Piotr Rojek (Wrocław)
Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.
Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.
Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W kwietniu 2016 został wybrany na stanowisko Dziekana Wydziału Instrumentalnego /na kadencję 2016-2020/. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu.
Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.

 

Gail Archer (Nowy York - USA)
Gail Archer jest międzynarodową organistką koncertową, wykładowcą oraz dyrygentką chóralną. Jest pierwszą amerykańską organistką, która nagrała wszystkie organowe dzieła Oliviera Messiaena. Time Out New York ogłosił nagranie jako The Best
of 2018 (najlepsze nagranie 2008 roku).
Artystka koncertowała w całej Europie i Stanach Zjednoczonych Ameryki. Trasa koncertowa Gail Archer w 2016 roku przebiegała przez najważniejsze ośrodki w całej Europie. Artystka założyła również fundację zrzeszającą kobiety – organistki i promujące
ich pracę – Musforum. Jest organistką w Vessar Collage, dyrektorem muzycznym w Bernard College na Columbia Univercity. Gail Archer jest również organizatorką koncertów organowych
w historycznej Synagodze Centralnej w centrum Nowego Yorku.

 

Małgorzata Wasiucionek (Katowice)
Małgorzata Wasiucionek rozpoczęła swoją edukację muzyczną w Jeleniej Górze pod kierunkiem mgr Ludmiły Sołowiewicz. W 2014 roku z wyróżnieniem ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w klasie prof. Romana Lasockiego, studiowała również w Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Pierre’a Amoyala. Obecnie pracuje, jako asystent w klasie, prof. Szymona Krzeszowca na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i za granicą, m.in. orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Podkarpackiej, Białostockiej, z orkiestrą „Amadeus”, Sinfonia Varsovia, ponadto Neue Lausitzer Philharmonie w Görlitz, Loh-Orchester Sondershausen, Orkiestrą Symfoniczną Miasta Cottbus, a także z Orkiestrą Miasta Calgary.
Brała udział w licznych warsztatach i festiwalach muzyki kameralnej, były to m. in.: „Seiji Ozawa International Academy Switzerland”, „International Chamber Music Course and Festival Musica Mundi” w Belgii, IX i X „Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki Ensemble im. Księżnej Daisy” w Książu. W sierpniu 2015 roku brała udział
w “Seiji Ozawa Matsumoto Festival”, gdzie występowała na koncertach z okazji 80-tych urodzin Seiji Ozawy. Jest członkiem kwartetu smyczkowego „Messages Quartet”, z którym koncertuje w Polsce i w Europie. Jest laureatką wielu konkursów ogólnopolskich
i międzynarodowych. Jej ostatnie osiągnięcia to: II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Solistów Atlantic Coast Festival - 2016 w Esposende (Portugalia), II miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej - 2015 w Plovdiv (Bułgaria),
IV miejsce na V Międzynarodowym Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo - 2015 w Warszawie, III miejsce na XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza – 2013 w Łodzi, II etap na XIV Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu - 2011, I miejsce i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Zdzisława Szostaka – „Recitativo e berceuse” na IV Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka- 2010 w Dąbrowie Górniczej, I miejsce i cztery nagrody specjalne na VII Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” – 2009 w Legnicy. Jest laureatką VII programu stypendialnego „Młoda Polska”, programu „z Dolny Śląsk” oraz innych stypendiów nadawanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci i Bank Société Générale.
W lutym 2015 roku Kapituła Rektorów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina przyznała jej medal „Magna cum laude”.

 

Asta Krikščiūnaitė (Wilno - Litwa)
Asta Krikščiūnaitė – litewska sopranistka, uhonorowana dyplomem Pavarottiego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Filadelfii w USA. Po studiach w Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie, artystka rozpoczęła pracę w Teatrze Muzycznym
w Kłajpedzie. Następnie kontynuowała studia w USA pod kierunkiem wybitnych wokalistów.
Solistka wykonała ponad 80 różnych ról i partii sopranu w ponad 300 dziełach wokalnych takich kompozytorów jak: Bach, Handel, Haydn, Rossini, Liszt, Mozart, Verdi, Brahms, Bruckner, Dvořák, Beethoven, Janáček, Penderecki, Berlioz, Poulenc, Webber, Rachmaninoff, Strawinsky. Występowała pod batutą największych dyrygentów wraz z najlepszymi europejskimi orkiestrami. Zrealizowała również nagrania CD dla wytwórni na Litwie i w Estonii.
Asta Krikščiūnaitė aktualnie pracuje na stanowisku profesora śpiewu solowego na Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie oraz jest przewodniczącą Departamentu Wokalistyki. W 2011 roku artystka została również uhonorowana Litewską Narodową Nagrodą za zasługi dla kultury i sztuki.

 

Renata Marcinkutė Lesieur (Wilno - Litwa)
Renata Marcinkutė Lesieur ukończyła studia z organów i fortepianu na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie. Następnie kontynuowała swoje studia na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu w klasie organów prof. Heriberta Metzgera. Uczestniczyła
w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wielu renomowanych organistów.
Jest laureatem wielu Międzynarodowych Konkursów Organowych, m. in w Kijowie (Ukraina), Mechelen (Belgia), Wilnie (Litwa). Renata Marcinkutė Lesieur występuje jako solistka, kameralista, jak również wspólnie z orkiestrami symfonicznymi. Występowała
w wielu krajach świata, m. in.: Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Finlandii, Rosji, Stanach Zjednoczonych oraz Meksyku. Często prowadzi wykłady i kursy mistrzowskie na zagranicznych Uniwersytetach Muzycznych
w Polsce, Austrii, Włoszech czy Szwecji.
Artystka jest profesorem organów w Akademii Muzycznej w Wilnie, dyrektorem Centrum Muzyki Kościelnej w Wilnie oraz organizatorem licznych festiwali i koncertów: Christopher Summer Festival Sacred Music Hours oraz Recitali w Kościele Św. Kazimierza w Wilnie.

 


Program koncertów „V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Łukowie"


23.04.2017

godz. 19.00 - Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Łukowie


Wykonawcy:
Mateusz Rzewuski – organy


Program koncertu:
1. O. Messiaen (1908-1992) – L’Ascension, I. Majeste du Christ demandant sa gloire a son Pere.
2. M. Rzewuski (1991*) – Improwizacja: Scherzo.
3. M. Dupré (1886-1971) – Symphonie – Passion op. 23, IV. Resurection.


godz. 19.45 - Aula I LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie


Wykonawcy:
Harmonia Nobile Ivano–Frankivsk Philharmonic Academical Chamber Orchestra - Orkiestra Symfoniczna z Iwano-Frankowska z Ukrainy


Program koncertu:
1. W. A. Mozart (1756-1791) – Eine Kleine Nacht Musik, I. Serenade, Allegro.
2. J. S. Bach (1685-1750) – Aria z Suity orkiestrowej D-dur, Nr. 3, BWV 1068.
3. A. Vivaldi (1678-1741) – Mała Symfonia G-dur.
4. P. Mascagni (1863-1945) – Intermezzo.
5. J. Pachelbel (1653-1706) – Canon in D.
6. J. Sibelius (1865-1957) – Andante Festivo.
7. F. Schubert (1797-1828) – Ave Maria.
8. J. Brahms (1833-1897) – Taniec węgierski nr. 5.

 

14.05.2017 - Kościół pw. NMP Matki Kościoła w Łukowie


Wykonawcy:
Hans-Jürgen Kaiser (Fulda) – organy
Warszawski Duet Akordeonowy: Piotr Kopietz, Jacek Małachowski – akordeon


Program koncertu:
1. J. S. Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll BWV 565.
2. H-J. Kaiser (1959*) – Suite à la française improvisée: Plein jeu – fugue – Duo – Basse de trompette – Flûtes – tierce en taille – Dialogue.
3. M. Musorgski (1839-1881) – Obrazki z wystawy: “Promenada”, „Stary zamek”, „Samuel Goldenberg i Szmul”.
4. F. Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) – Sonata organowa B-Dur, op. 65 nr. 4
Allegro con brio – Andante religioso – Allegretto – Allegro maestoso.
5. W. Zołotariew (1942-1975) – Rondo capriccioso.

 

11.06.2017 - Kościół pw. NMP Matki Kościoła w Łukowie


Wykonawcy:
Guillaume Nussbaum (Paris/Strasburg) – organy
Paulina Zielińska (Łuków/Poznań) – flet poprzeczny


Program koncertu:
1. J. S. Bach (1685-1750) – Symfonia z Kantaty BWV 29 “Wir danken dir, Gott, wir danken dir”.
2. J. S. Bach (1685-1750) – Suita orkiestrowa h-moll nr 2, BWV 1067, V. Polonoise, VI. Menuet, VII. Battinerie.
3. J. S. Bach (1685-1750) Chorał „Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654.
4. J. S. Bach (1685-1750) – Nun danket alle Gott BWV 657.
5. A. Vivaldi (1678-1741) – Koncert na piccolo C-dur, RV 443, I. Allegro non molto.
6. A. Ferrante (1968*) – Elegia d'autunno.
7. A. Pärt (1935*) Pari Intervallo.
8. P. Łukaszewski (1968*) – Idiom.
9. J. Rutter (1945*) – Suite Antique: I. Prelude, II. Ostinato, III. Aria.
J. S. Bach (1685-1750) – Preludium i fuga G-dur, BWV 541

 

09.07.2017 - Kościół pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Łukowie


Wykonawcy:
Piotr Rojek (Wrocław) – organy
Dagmara Tyrcha (Poznań) – klawesyn


Program koncertu:
1. Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Chorał: Jesu Christus, unser Heiland.
2. Detrich Buxtehude (1637-1707) – Sonata e-moll BuxWV 236 , I. Allemande, II. Courante, III. Sarabande, IV. Gigue.
3. Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) – I Sonata f-moll op. 65 nr 1.
4. Johann Kuhnau (1660-1722) – VI Sonata biblijna: La Tomba di Giacob,
I. Il dolore dei figlii di Giacob, assistenti al letto del loro Padre moribondo, raddolcito un poco dalla paterna benedittione.
II. Pensano alle consequenze di questa morte.
III. Il Viaggio d'Egitto nel Paese di Canaan.
IV. La sepoltura d'Israele, ed il lamento dolorosissimo fatto da gli assistenti
V. L'animo consolato dei sopraviventi.
5. Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Improwizacje nt. Polskiej Pieśni Kościelnej „Święty Boże” op. 38
6. Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata G-dur, BWV 916, I. Presto, II. Adagio, III. Allegro.

 

06.08.2017 - Kościół pw. NMP Matki Kościoła w Łukowie


Wykonawcy:
Gail Archer (Nowy York) – organy
Małgorzata Wasiucionek (Katowice) – skrzypce


Program koncertu:
1. F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Pieśń bez słów op. 30 nr 1 Es-dur
2. Joan Tower (1938*) – Ascent
3. Marian Sawa (1937-2005) – Bogurodzica
4. Mary Howe (1882-1964) – Elegia
5. Paul Hindemith (1895-1963) – Trauermusik (transkr. Heriber Breuer)
6. Jennifer Higdon (1962*) – Suita ceremonialna I. Medytacja, II. Pieśń modlitewna, III. Celebracja.
7. Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – Sanctus z Dwóch utworów na skrzypce i organy
Jeanne Demessieux (1921-1968) – Te Deum
8. F. Kreisler (1975-1962) – Preludium i Allegro w stylu Paganiniego

 

10.09.2017 - Kościół pw. NMP Matki Kościoła w Łukowie


Wykonawcy:
Asta Krikščiūnaitė (Wilno) – sopran
Renata Marcinkutė - Lesieur (Wilno) - organy


Program koncertu:
1. N. Bruhns (1665-1697) - Praeludium and Fugue (Great)
2. A. Vivaldi (1678-1741) - Domine Deus from "Gloria"
3. G. B. Pergolesi (1710-1736) - Vidit suum from "Stabat Mater"
4. G. B. Pergolesi (1710-1736) - Stabat Mater ,,Cuius animam gementem"
5. J. S. Bach (1648-1750)- Fantasia and Fugue a-moll BWV 561 - 12'
6. J. S. Bach (1648-1750) - "Quia respexit" iš "Magnificat" BWV243
7. J.S. Bach (1648-1750) - "Mein gleubiges Herze" iš Kantatos BWV 68
8. J.S. Bach (1648-1750) - Toccata and Fugue d-moll BWV 565 - 8-9'
9. W.A. Mozart (1756-1791) - "Laudate Dominum"
10. G. Faure (1845-1924) - Pie Jesu from "Requiem"
11. K. Jenkins (1944*) - In Paradisum from "Requiem"